Je klant centraal stellen.

Als slogan kom je deze tekst veelvuldig tegen waar het begrip "klant" aan de orde is. Geen leverancier, middenstander, producent of kroondienstverlener zal de slogan dan ook tegenspreken. Een grote groep, die van klanten afhankelijk is, zal het er helemaal mee eens zijn. Dat wil niet zeggen dat "de klant centraal stellen" ook helemaal ingeburgerd is. Bovendien is er altijd nog een -gelukkig slinkende groep- die denkt: "Dat kan wel zo zijn, maar ze moeten niet te lastig worden". Die klanten dus. De klant zelve ervaart natuurlijk ook steeds meer, dat zijn/haar positie als klant steeds invloedrijker wordt. Overigens gaat het er niet om dat een klant altijd gelijk moet hebben of dat je aan onredelijke eisen direct tegemoet moet komen. De klant centraal stellen heeft in die gevallen alles te maken met de wijze van benaderen of het oplossen van bv. een geschil.

De media.

De media dragen er in belangrijke mate aan bij dat klanten zich gesterkt voelen door de grote overvloed aan voorbeelden van hoe zij miskent worden. Vergeet ook niet de talrijke radio en TV uitzendingen waarin, soms zakelijk en vaak humoristisch, leveranciers op de hak worden genomen. Het gezegde "alle aandacht, goed of slecht, is altijd reclame" gaat niet vanzelfsprekend op. Er zijn inmiddels talrijke leveranciers en aanbieders die op deze manier in "het zonnetje gezet werden" en nu nog op de blaren zitten. En valt zo'n uitzending of artikel extra op, dan volgt er nog een lawine aan ellende via facebook en twitter over je heen zodat jouw bedrijf over het hele land te kijk staat.

Abstract?
Dat zou je kunnen concluderen bij de stelling "Je klant centraal stellen". Je moet er immers inhoud aan geven om het werkelijk tot je kenmerk te verheffen. Daarbij komt nog dat het veel verder gaat dan een liefdesverklaring tot je klanten in advertenties of folders. De klant centraal stellen en klantvriendelijkheid hoog in het vaandel hebben wordt waargemaakt door een reeks van acties, die elkaar versterken. Hoe meer details je toevoegt tot je klantgerichtheidbeleid, des te sterker gaat de klant het ervaren. Als je in het voortraject, in het verkoopproces en bij de levering alles keurig hebt afgewikkeld, maar je maakt van de nazorg een puinhoop,dan zal de klant dit laatste vooral onthouden.

Tijdelijke bevlieging na de recessie?
Vergeet dat maar. Gerenommeerde marketing goeroes uit de Verenigde Staten en Europa wijzen met regelmaat op de nieuwe positie die de klant (groot en klein) inmiddels heeft ingenomen. Dat geeft ook duidelijkheid. We weten nu hoe de klant zichzelf positioneert en wat hij/zij verwacht van de aanbieders. Hier ligt de kern van je (toekomstige) beleid. Dat de uitvoering niet altijd even simpel is ligt voor de hand. Alvorens de praktische uitvoering ter hand te nemen moet deze klantgerichte instelling wel bij je zelf en bij alle betrokkenen "tussen de oortjes zitten".

schrijverzoeken

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik hier voor tekstschrijver contact