Een blog is een extra bindmiddel.

Het is bekend dat een aantal, vooral kleinere ondernemers, nog geen operationele website hebben. Voor alle ondernemers die welblogger over een website beschikken geldt de vraag "Heb je al een blog?". Via een blog is het eenvoudig mogelijk om je website te versterken en veel meer aandacht te genereren. Elke ondernemer wil graag het bezoek aan zijn website optimaliseren. Met een blog is dat snel te realiseren en de kosten zijn gering.

Wat zijn de voordelen van het regelmatig plaatsen van een blog?
Huis aan huisbladen kosten geld, advertenties ook en een blog is gratis. Je website is er al en aan de navigatie is eenvoudig ruimte voor een blog in te voegen. Overige voordelen zijn:

  • Via de juiste zoekwoorden voor je blog trek je ook meer bezoekers naar je website.
  • Je kunt wat minder zakelijk je verhaal kwijt en de band met je klanten versterken.
  • Google waardeert een blog positief t.b.v. je ranking.
  • Bezoekers en klanten kunnen op je blog reageren waardoor de relatie versterkt wordt.
  • Je kunt je blog op sociale media vermelden en promoten en naar de website verwijzen naar je.

Waar moet je als blogger rekening mee houden?
De inhoud (content) van een blog moet meerwaarde hebben. Dus interessant zijn voor de bezoeker om te lezen. Evenals je website moet een blog foutloos geschreven zijn en uitnodigen om te reageren. Elke reactie is immers een extra contact. Voorts moet er enige regelmaat in het plaatsen van een blog zitten. Dat kan door aan te kondigen wanneer je een volgende blog plaatst. Dat geeft jezelf ook een stok achter de deur om het bloggen niet te laten versloffen.

Zie je het grote nut van bloggen wel in maar denk je niet zelf aan schrijven toe te komen. Er zijn genoeg tekstschrijvers die jouw boodschap prima digitaal kunnen aanleveren.

Wellicht aardig om te weten. Als je deze tekst leest bezoek je ook een blog, die weer een onderdeel van mijn website is. Het werkt dus.

 

 

 

 

 

 

Op te lossen door slechts één klik

Je klanten zijn een bron van informatie en inspiratie.

Druk, druk, druk. Hoe vaak horen wij dat niet? Word je geleefd of is het een gewoonte uitspraak of moet je succes verwoorden? Het woord druk hoeft niet altijd in positieve zin te worden gebruikt. Als je het werkelijk zo druk hebt dat je aan de belangrijkste zaken niet toekomt is het tijd eens achter je oren te krabben. Wellicht moet je wat meer delegeren, efficiënter werken of toch maar iemand extra in dienst nemen, al is het maar tijdelijk. Door die drukte kunnen er ook belangrijke zaken zijn die eigenlijk meer aandacht verdienen en op termijn kan je dat omzet kosten.

Hoe vaak drink je nog wel eens een kopje koffie met je belangrijkste klanten?

Ik ben ervan overtuigd dat je dat wel zou willen, maar oh die tijd. Als alternatief wordt er al snel gegrepen naar een e-mail, een berichtje op Facebook en in het gunstigste geval een telefoontje. Allemaal oppervlakkige contacten waardoor je misschien ik weet niet wat voor belangrijke informatie aan je neus voorbij gaat.

Minimaal een maal per week met een belangrijke klant een kopje koffie drinken.kopjekoffie

Hem of haar gewoon uitnodigen omdat je het zo plezierig vindt om elkaar weer eens persoonlijk te ontmoeten. Omdat je wilt laten blijken dat je werkelijk interesse in je klant hebt. Een beetje empathie kan immers ook geen kwaad? En wat kan zo'n wekelijks kopje koffie je opleveren?

  • Waardering van je klanten, zelfs al zou een enkeling het afwijzen.
  • Face to face kunnen eventuele problemen gemakkelijker worden opgelost.
  • Je klanten zullen positief verrast zijn mits ze het gevoel krijgen dat je werkelijk wat om ze geeft.
  • Je krijgt informatie over hoe de klant op dit moment de zakelijke relatie ervaart.
  • De kans dat je ook meer meekrijgt over toekomstige plannen of van mogelijke opdrachten die zijn relaties willen uitzetten.
  • Mits je onderneming er tijdens het bezoek gelikt uitziet laat het een extra visitekaartje achter.

Wat moet je ervoor investeren?

Op jaarbasis is dat heel overzichtelijk. Stel dat je veertig weken van het jaar zo'n koffie uurtje tussen je "druk, druk, druk" inlast dan hebben we het over 40x4 kopjes koffie, 40 keer een schaaltje met kwaliteitskoekjes en vooruit, 40x je uurtarief. Een advertentie of internet campagne kost vast veel meer en dan nog heb je geen persoonlijk contact met je belangrijkste klanten. Tip: blokkeer elke week een uur in je agenda voor zo'n persoonlijk klantencontact.

Zit klantgerichtheid wel tussen je oren?

Als je wel eens in Amerika bent geweest zul je waarschijnlijk ervaren hebben hoe nadrukkelijk je als klant behandeld wordt. Deoren vriendelijkheid en de beleefdheid komt overduidelijk op je af. Aanvankelijk denk je "waren ze in Nederland ook maar zo attent". Die gedachte maakt echter al snel plaats voor de conclusie dat al dat uiterlijk vertoon weinig spontaniteit en oprechtheid in zich heeft. In de meeste gevallen is dit zogenaamde verkoopgedrag aangeleerd en verplichte kost voor wie zijn/haar baan niet wil verliezen.

Als ondernemer heb je klantgerichtheid in je genen.
De meeste ondernemers zijn voor hun succes en inkomen afhankelijk van klanten. Als je als beroep voor ondernemer gekozen hebt dan zouden klanten per definitie voorop moeten staan. Nu is er een verschil tussen dit weten en dit aanvoelen. Dat je klanten plichtmatig benadert of omdat klantgerichtheid tussen je oren zit. Het verschil uit zich vaak via details, die overigens reuze belangrijk zijn. Vandaar als opfrisser een aantal voorbeelden.

  • De klant begroeten als plichtmatigheid of als gemeend welkom met goed oogcontact.
  • De klant die moeilijk ter been is laten staan of even een stoel aanbieden.
  • Vertraging bij een afspraak hebben en bij aankomst sorry zeggen of even telefonisch melden dat je iets later komt, inclusief reden en excuus.
  • Met een net niet verveeld gezicht een klacht aanhoren of laten blijken dat je hoe dan ook het probleem wilt oplossen.
  • Afwachten tot de klant met moeite verteld heeft wat zijn wens is of aanbieden om er samen over te praten.
  • Na afronding van een opdracht alleen de rekening sturen of ook even vragen of de opdracht geheel naar verwachting is uitgevoerd.
  • Onverzorgd de klant tegemoet treden of correct gekleed in de lijn van de branche de klant ontvangen.
  • Bestelde producten door de eerste de beste chauffeur met een vieze wagen laten afleveren of met een schone wagen komen voorrijden met een verzorgd geklede persoon.
  • De concurrent afkraken of je kwaliteiten toelichten en bewijzen.
  • Tegen beter weten in een fout ontkennen of gewoon toegeven dat je fout zat en deze uiteraard zal herstellen.

Een vertrouwd gevoel oproepen kan het effect van je argumenten verdubbelen.
De bovenstaande tien voorbeelden hoe je klantgericht kunt handelen hebben een ding gemeen. Ze dragen bij aan een langere relatie met de klant en gratis mond tot mond reclame. Dat potentiële klanten zich eerst informeren op internet is inmiddels wel duidelijk. Komt het uiteindelijk tot een communicatie verder dan je eigen website dan zal een eerlijke klantgerichtheid de doorslag kunnen geven. Het winnen van vertrouwen zal in de verkoopcyclus altijd bovenaan blijven staan. En om nog even terug te komen op je eigen website, ook die wordt door de klant op een weegschaal gelegd. Is de snelheid, duidelijkheid, lay-out of tekst niet op orde, net als bij de TV zapt men gewoon naar de volgende.

schrijverzoeken

 

 

 

 

 

 

 

 

Snel op te lossen met slechts één klik