Januari 2017 en je goede voornemens

Ook al is voor veel ondernemers de heftigste crisis van na de oorlog inmiddels verleden tijd, met het grootste gemak dienen andere problemen zich aan. De klant, ongeacht de branche, heeft duidelijk een verandering ondergaan. Aan ondernemers worden deels nieuwe en deels scherpere eisen gesteld. Om daar goed mee om te gaan is creativiteit, flexibiliteit en klantgericht denken en handelen het beste gereedschap. checklist 2017
De meeste ondernemers zijn zich bewust dat veranderingen in hun markt aandacht vragen. Dat besef komt in het begin van het jaar meestal tot uiting in goede voornemens. Dat rechtvaardigt de vraag wat er van die voornemens nog over is nu januari al voor de helft voorbij is. Wellicht helpt het als je kunt beschikken over de hieronder vermelde checklist. De verschillende punten kunnen dienen om af te vinken omdat er al aan gewerkt wordt. Andere punten kunnen dan dienen als alternatief voor het zoekgeraakte goede voornemens briefje.

Checklist januari 2017

  • Vertrouwen kweken is de beste manier om klanten te houden en te werven. Het aardige hiervan is dat je het zelf helemaal in de hand hebt.
  • De eerste indruk kan het vertrouwen een deuk geven of juist versterken. Misschien een idee om de entree, de balie, de telefoonbehandeling, de vriendelijkheid en de kleding weer eens te checken.
  • Klachten kan iedereen wel eens krijgen. De afhandeling is bepalend. Is de juiste persoon erbij betrokken, wordt de klacht snel opgelost of worden er anders duidelijke afspraken gemaakt? En worden die afspraken ook echt nagekomen?
  • Een afspraak of een toezegging is voor de beleving van de klant niets meer en niets minder dan een commitment. Het niet correct nakomen daarvan is gelijk een aanslag op het vertrouwen.
  • De vraag die je krijgt bij het overhandigen van een visitekaartje is meestal: "jullie hebben toch ook wel een website?" Heb je die (nog) niet dan is dat al pijnlijk. Heb je die wel dan moet het ook echt je visitekaartje zijn. Ook als de klant zijn/haar met een smartphone je site bezoekt.
  • Gaan je rekeningen op tijd de deur c.q. de computer uit en had je vooraf duidelijke betalingsafspraken gemaakt? En hoe is het gesteld met je debiteuren beheer?
  • Het begrip "beleving" is weer terug. De uitvoering laat nogal eens te wensen over. De klant wil beleving en dat geldt in elke branche en niet alleen in de horeca.
  • Is jouw onderneming al "groen"? Laat jij je klanten al duidelijk weten dat je milieubewust onderneemt. Denk aan verlichting, verwarming, zonne-energie, verpakking, recycling, elektrische bestelauto enz.
  • Is je (SEO) website nog wel leesbaar voor de klant? Klik hier voor het gratis
    e-book "Hoe effectief is mijn website?"
  • Knopen doorhakken voorkomt stress. Laat probleemdossiers niet lang liggen maar los ze op, zelfs als het je wat geld kost. Het bespaart je veel tijd en ergernis en in die tijd kun je de geleden schade weer terugverdienen.

Hopelijk draagt deze checklist bij aan een voor jou succesvol ondernemersjaar.

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen