De klant wil beleving ervaren. Voldoe dus aan die wens.

 Als er geschreven wordt over koopcentra, winkels, warenhuizen en showrooms komt het woord "beleving" regelmatig de kop op steken. En terecht. Alleen wordt dit woord en daarmee het begrip beleving verschillend uitgelegd. Dat de klant voorop moet staan is inmiddels tot velen doorgedrongen. De wijze waarop de klant moet worden verleid wordt verschillend over gedacht. Vandaar het onderwerp beleving weer eens de terecht aandacht gegeven.

1. De winkelleegstand.
De Nederlandse winkelbranche zit in de knel. Zowel standcentra als winkelcentra staan onder druk om klanten te werven, waarbij internet als de grote bedreiging wordt aangewezen. Natuurlijk heeft internet een grote invloed op het koopgedrag, maar een aantal middenstanders heeft toch bewezen dat met de combinatie van de stenen winkel en internet best succes te behalen is.

De leegstand is een veel grotere zorg. Gezien het aantal inwoners in Nederland is het aanbod van winkels veel te groot. Zo zegt McKinsey dat bij ongewijzigd beleid 20 tot 35 procent van de huidige winkelruimte overbodig zou kunnen worden. Dat is triest voor wie het aangaat. Geen vierkante meter winkelruimte er meer bij dus. Helaas laat de overheid zich hier te weinig over horen laat staan dat er daadkrachtig optreden waarneembaar is. Kijk maar eens naar het wel of niet bouwen van een outlet centrum in Zoetermeer.

Voor alle middenstanders die wensen te overleven is er maar een oplossing. Samenwerken met zowel de overheid als de vastgoedeigenaren en gezamenlijk een strategie per gebied uitwerken. Gelijktijdig is er de uitdaging om niet stil te zitten. Echt, de klant wil beleving via originele en verrassende winkels. Zeer klantgericht handelen en een explosieve vernieuwing te tonen. En wat de lokale overheid betreft: Gooi nu eens een aantal belemmerende regels overboord. Of willen jullie geen bloeiend stadhart of florerende middenstand en horeca?

2. Beleving is geen eenheidsworst.
Het AD publiceerde gegevens over bedrijven, hun omzet, hun stijging of daling t.o.v. vorig jaar en het aantal werknemers. In een commentaar kwam ook hier het woord beleving weer voorbij. Zo werd bij het onderwerp warenhuizen V&D en Blokker als "afschrikwekkend" voorbeeld genoemd. Door retail deskundigen werd Action vermeld als de grote graaiwinkel met een sterke groei, ondanks de ziekenhuisverlichting en de witte tegels. Tegelijk werd vermeld dat hier van beleving geen sprake is.

Beleving is een gevoel dat een specifieke klantengroep ondergaat. En Action, hoe je er ook over denkt, biedt ook beleving. Alleen geen chique en kunstzinnige beleving. De verrassing zit 'm in het snel wisselende aanbod, de lage prijzen, het onbewust graaien en bij de kassa merken dat je geld overhoudt.

De kleinere middenstand moet beleving uiteraard op een heel andere wijze brengen, want ook zij moet zich onderscheiden via originaliteit en persoonlijke aandacht..

3. Beleving als belangrijk onderdeel van het succes.Beleving
Je zou het succes in de polder kunnen noemen. Moeder en dochter Verschoor zien kans om met een geheel zelfbedachte formule inmiddels 5 winkels te runnen. Woonaccessoires, dames- en kinderkleding. Originele presentaties, steeds weer nieuw items in het assortiment en een gedegen verkoopteam in alle winkels. De jongste is 35 jaar, service en aandacht op professionele wijze. Dus geen "hallo!" zeggen tegen een klant van in de vijftig. Winkelcentra in kleinere plaatsen hebben het niet gemakkelijk maar hier wordt bewezen dat succes wel degelijk mogelijk is. Bergambacht en Schoonhoven zijn toch geen wereldsteden en toch is het vindingrijke middenstanders gelukt om hun kansen te pakken. Denk alleen al eens aan de originele namen van de zaken: Blikopener, Blik en bloos, Blikkies, Bliksems en sinds kort ook Ingeblikt.

Voor vindingrijke en out of the box denkende middenstanders is er wel degelijk toekomst. Overheden, koester ze!

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen