Een nieuwsbrief is een persoonsgebonden bericht.

De keuze uit communicatievormen is steeds groter geworden. Door de vele digitale contactmogelijkheden zou de relatie tussen klant en ondernemer nu zo ongeveer zijn hoogtepunt bereikt moeten hebben. De praktijk is zoals zo vaak weerbarstig. Een ondernemer mag dan wel de middelen hebben, het wil nog niet zeggen dat ze met succes worden ingezet. Veel communicatie gaat uit van het belang of de kwaliteiten van de afzender. De communicatie zou meer effect sorteren als de klant meer centraal wordt gesteld. Plaats je eens in de belevingswereld van de klant. Op welke wijze zou die het liefst benaderd willen worden? Misschien zit de klant helemaal niet op jouw contact te wachten, terwijl je toch (voor de klant) interessante informatie wilt delen.

Welke communicatievorm is het meest klantvriendelijk?

We hebben het hier over klanten en niet over potentiële klanten waar nog geen contact mee is geweest. Van klanten heb je gegevens maar als dat bijvoorbeeld alleen een factuuradres is kom je niet veel verder. Je wilt contact met de beslisser en/of de beïnvloeder. Die wil op zijn beurt niet met promotiemails bestookt worden. Een dergelijke benadering pakt over het algemeen negatief uit. Natuurlijk zijn er ook nog Twitter en Facbook, maar daar kun je geen op de persoongerichte boodschappen kwijt. Dan bestaat er nog steeds de mogelijkheid van Direct Mail. Wil je dit middel gebruiken dan zijn er volop persoonsgerichte acties mogelijk. Je moet echter over de juiste adressen beschikken, inclusief de naam van de persoon die je via deze weg persoonlijk wilt benaderen. Heb je die niet verzameld dan zit er niets anders op dan ze te kopen en daar aan hangt een prijskaartje. Voordeel is wel dat er bij het gebruik van DM mogelijkheden zijn om de respons te meten bijvoorbeeld via een antwoordkaartje, een speciaal e-mail adres en registratie van telefoontjes.

Een nieuwsbrief kan de oplossing brengen.news 634805 640

Aan elke promotie of informatie actie gaat een goede voorbereiding vooraf. Je wilt een paar keer per jaar, bijvoorbeeld elk kwartaal, je klanten een voor hen interessant bericht sturen. Een goed opgestelde en aantrekkelijk opgemaakte nieuwsbrief is daarvoor een goed middel dat nog te weinig gebruikt wordt. Zoals bij elke vorm van communicatie is een goede voorbereiding een must:

  • Begin zo vroeg mogelijk de potentiële personen aan te bieden dat je het zou waarderen als je hem/haar op de lijst mag zetten om slechts een paar keer per jaar de laatste ontwikkelingen door te geven. Ontwikkelingen die dus in het belang van je klant zijn. Dat wordt dan een zeer waardevolle lijst.
  • Hou deze lijst bij en vergeet niet mutaties door te voeren.
  • Van relaties en klanten die je het niet persoonlijk hebt kunnen vragen is het zaak het juiste e-mail adres erbij te zoeken, dus niet een algemeen e-mail adres. Let ook op de juiste tenaamstelling. Zorgvuldiger is het om dan eerst even toestemming van de betreffende persoon te vragen. De kans dat je nieuwsbrief dan ook gelezen wordt is vele malen groter.
  • Kies een bedrijf dat een systeem beschikbaar stelt dat een programma biedt (online) waarmee je je nieuwsbrieven kunt versturen. Daarmee voorkom je ook dat je berichten als spam verzonden worden.
  • Maak of laat een vriendelijke lay-out maken zodat de nieuwsbrief al op het eerste gezicht uitnodigt om het te lezen. Niet meer dan een A4. Je kunt in die nieuwsbrief dan wel enkele links aanmaken als de boodschap meer ruimte vraagt.
  • Zorg voor een goede en pakkende tekst. Dit kun je natuurlijk ook aan een tekstschrijver uitbesteden.
  • Durf ook te vragen of je nieuwsbrief op prijs wordt gesteld. Zowel positieve als kritische reacties zijn van belang

De kosten van een nieuwsbrief zijn beduidend lager dan DM per post en een nieuwsbrief sorteert meer effect dan "losse flodders" via de sociale media. Overigens is dat geen reden om sociale media niet te gebruiken voor een benadering in de breedte.

Bewaren

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen