Als je het beter kunt dan een tekstschrijver moet je natuurlijk zelf doen.

Zo nuchter staan de meeste tekstschrijvers tegenover mensen die vanwege hun opleiding of aanleg zelf goede teksten kunnen produceren. Er is inmiddels wel wat aan de hand met de Nederlandse taal. Er zijn generaties die zich ergeren aan het huidige taalgebruik van sommige mensen of in de media. Dat is geen nieuwe ontwikkeling en eigenlijk iets van alle tijden. Zo ook de keuze welke benadering nu het beste is; de je of u vorm. Daarvoor is het noodzakelijk te weten voor welke persoon of doelgroep je tekst bestemd is. Tekstschrijven is niet alleen een zaak van een bericht of boodschap taalkundig goed op papier c.q. online zetten. Je hebt een doel met je tekst en je wilt dat de ontvanger dat bericht oppakt op de wijze die jij graag zou willen. Hier komt creativiteit en uitdrukkingsvaardigheid bij kijken. En wil je dan nog zelf de tekst of teksten schrijven en heb je daar dan wel de tijd voor?

Een goede tekstschrijver kan je helpen om juist het door jou gewenste resultaat te bereiken.schrijver1

Op de eerste plaats de factor tijd. Voor goede tekst moet je niet op een uurtje meer of minder kijken. Je zult het wellicht tussen andere werkzaamheden willen doen, dus met onderbrekingen. Je wilt je tekst vast en zeker ook nog een paar keer willen herlezen. Er is immers niets vervelender als in de tekst toch nog fouten zouden sluipen. Nog essentiƫler is om je goed te kunnen verplaatsen in de persoon of personen voor wie je tekst bestemd is. Als je tekst alleen gaat hoe jij erover denkt of hoe goed je organisatie wel is of dat jij alleen het alles zaligmakende product kan leveren gaat al vijftig procent van je boodschap bij de ontvangen verloren. Die wil namelijk weten wat je boodschap voor hem/haar betekent, wat voor nut het heeft op jouw voorstel in te gaan of wat hij/zij er beter van kan worden. Met deze voorwaarden komt een tekstschrijver waarschijnlijk al wat meer in beeld.

Op internet kun je niet om Google heen.

Er zijn tal van voorwaarden waaraan een goede websitetekst moet voldoen om een goede ranking bij Google te bewerkstelligen. Een tekstschrijver zal daar rekening mee (moeten) houden, maar het moet niet doorslaan. Google is een middel, degenen die je wilt bereiken is je doel. Je doelgroep zal niet blij zijn om een tekst te moeten lezen waar de zoekwoorden overdreven veel in verwerkt zijn. In plaats van belangstelling op te wekken -een eerste vereiste van een website- zal irritatie de kop op steken. Je mag in zo'n geval blij zijn als de homepage nog gelezen wordt. Ook in websites gaat het er om de bezoeker te boeien, te binden en te laten reageren. Dus stel ook hier jezelf in de plaats van de persoon van jouw doelgroep. Probeer vanuit de ontvanger te denken. Bovendien hoort bij een aantrekkelijke website, behoudens een goede tekst, ook dat deze gemakkelijk leesbaar moet zijn. Dus niet van die kriebelig kleine lettertjes, die op een smartphone al helemaal niet te ontcijferen zijn. En tot slot, heb niet de illusie dat een bezoeker alle pagina's van je website zal bezoeken. De voor de bezoeker belangrijkste drie pagina's zijn bepalend. Internet gebruikers zappen net zo makkelijk als televisiekijkers. Voor een goede tekstschrijver zijn dit zaken waar vanzelfsprekend rekening mee gehouden wordt.

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen