De toegevoegde waarde van groen.

Als er een onderwerp is dat de laatste tijd alle aandacht krijgt, is het wel alles wat te maken heeft met duurzaamheid, milieu, recycling, energiebesparing en beperking van co2 uitstoot. Dit alles wordt gemakshalve vaak samengevat onder het begrip "groen". Het gevolg van al die aandacht en de discussies er omheen, is dat het publiek steeds meer belangstelling gaat krijgen voor dit onderwerp. Groen gaat waarde krijgen. Klanten krijgen steeds meer waardering voor ondernemers die aantoonbaar hier op inspelen.

Groen promoten werkt alleen als je ook groen handelt.groenondernemen
Ongeachte wat voor bedrijf, winkel of dienstverlening je als ondernemer aanstuurt, je laat verkoopkansen liggen als je niet op de groene trend inspeelt. Groen wordt meer en meer een toegevoegde waarde in je verkoopargumenten. Je kunt je ermee onderscheiden en je voegt extra's toe. Vanzelfsprekend moet je er wel wat voor doen. Je klanten prikken er snel doorheen als het bij argumenten blijft en er niet naar gehandeld wordt. Je kunt meevliegen op de vleugels van alle instanties die ons overspoelen met de noodzaak om het klimaat te beschermen.

Als je groen handelt is het niet nodig daar bescheiden over te zijn.
Zo kun je in al je promotie uitingen gelijk even vermelden wat je als groene ondernemer ondernomen hebt en wat er nog op stapel staat. En is er weer wat groens bijgekomen, is dat ook weer vermeldenswaardig. Het begrip bij je klanten hiervoor is groter dan je wellicht denkt. Kijk maar eens naar het stoppen met de gratis uitgifte van plastic tassen en zakken. Het werd moeiteloos geaccepteerd. Waar toch iets verpakt moet worden meegegeven zijn er nu recyclebare papieren zakken of tasjes. Moet je daar natuurlijk wel op laten drukken dat ze recyclebaar zijn. Dit is misschien een voor de handliggend voorbeeld, maar er is zo veel meer mogelijkheden om groen voor de dag te komen.

Je handelt groen uit overtuiging of door erkenning van de noodzaak.
Met die achtergrond zijn er tal van mogelijkheden zoals:

  • Zonnepanelen op het dak. (Ook kostenbesparend.)
  • Gebruik van groene stroom.
  • Overschakelen op LED verlichting (Levert ook nog eens geld op.)
  • Zoveel mogelijk gebruik van elektrische auto's.
  • Laten zien hoe je verpakking verwijderd zodat het hergebruikt kan worden.
  • Alleen licht laten branden als er van een ruimte gebruik wordt gemaakt. (Kan automatisch worden ingesteld)
  • Papier aan beide zijden benutten.
  • Hergebruik van grondstoffen.
  • Alle vormen van isolatie.
  • Routeplanning voor iedereen die met een auto op pad gaat. (Bespaart o.a. brandstof.)

Al deze voorbeelden kunnen helpen om groen te ondernemen. Elke voortgang op dit gebied is een reden om die ook met je klanten te delen. Dat kan via een nieuwsbrief, in gesprekken, als verkoopargument en in de sociale media. Groen is echt een waardevolle munt met twee zijden. De ene kant omdat je een bijdrage levert aan een beter milieu en de andere kant omdat je daarmee je meerwaarde aan je klanten kunt tonen.

Bewaren

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen