Failliet of de gladiolen.
Het mag dan wel zomer zijn, er gebeurt van alles in ondernemersland. Onze landelijke bestuurders in Den Haag waren grotendeels op vakantie dus moesten we het doen met een sportzomer. Intussen meldt, tegen alle verwachting in, Zalando dat men nu echt winst heeft gemaakt. Zelfs de retail deskundigen reageren hier verbaasd op. De online onderneming met de meeste retourzendingen zou door al de daaraan verbonden kosten voorlopig nog verlieslijden, werd gedacht. En op de vraag hoe het nu toch verder zou moeten gaan met de fysieke winkels, wisten ze even het antwoord niet.

De fysieke winkels.Failliet
Het tegenovergestelde gebeurde met de MS modeketen, dat juist onder aanvoering van meneer Kahn een opfrisbeurt had gehad en nu failliet is. Nu betwijfel ik of die "vernieuwing" iedereen was opgevallen. Goed, het logo werd van saai groen verrassend vernieuwd in fris blauw en met een iets andere lettertype. Het zwakke punt zou de zachte winter zijn. Je kon immers gewoon in je herfstkleren blijven doorlopen. Ik vraag mij daarbij af of een keten als MS Mode voor een heel winterseizoen ingekocht had en zo ja, waarom ze niet flexibel inkochten al naar gelang de ontwikkelingen. Er zijn toch al heel wat snelle concurrenten die dat wel doen. Nog even terugkomend op de opfrisbeurt. De zaken zagen er wat opgeruimder uit, er waren wat betere rekken en voor de rest veel van hetzelfde. Later hoorde ik dat MS Mode stond voor een maatje meer. Als dat een voor hen belangrijke kopersgroep is had het wellicht beter geweest om de zaken bijvoorbeeld "Maatje+" te noemen. Ook in Nederland neemt het gewicht van veel mensen toe, dus dat zou dan een groeimarkt zijn. Nu blijken wat kopers inde rij te staan om de failliete boedel over te nemen. Zou de uiteindelijk koper wel in staat zijn om er spectaculaire winkels voor de juiste doelgroep van te maken? Inclusief wat vazen met gladiolen.

De fysieke winkels (2)
Er is in de stad- en winkelcentra van alles gaande. Het goede nieuws is dat er ondernemers , meestal jong, zijn met frisse idee├źn. Zij ontwikkelen nieuwe concepten en originele producten. Zij zoeken de betaalbare panden of sluiten huurcontracten af gebaseerd op de groei. Daardoor ontstaan er concept stores en koffiezaakjes in kleine winkelpanden die alleen overdag open zijn. Gladiolen voor deze initiatiefnemers. Maar helaas vertoeven zij in een omgeving met winkels die niet in beweging zijn te krijgen. Om een stadhart of winkelcentrum te laten bruisen is veel meer nodig. De klant wil nog steeds beleving. Hij/zij wil aangenaam verrast worden door in- en exterieur, door een originele benadering, door niet alledaagse artikelen en door verrassende presentaties. Als dat niet gebeurt wordt het verschil tussen de nieuwe en de oude winkels nog groter. Het positieve is dat een aantal online ondernemingen toch ook weer wat fysieke winkels gaat openen. Uiteindelijk willen zij toch wel direct voeling met hun klanten houden. Zalando is daar een voorbeeld van evenals Cool blue. Daar bovenop komt de melding dat Bristol zijn aantal winkels fors gaat uitbreiden en tevens wat upgraden. Een reden temeer voor de zelfstandige ondernemer om zich te onderscheiden door originaliteit.

A, B of C locatie.
Er zit al wat beweging in de prijs die ondernemers aan huur moeten betalen. Wellicht heeft de hele affaire rond V&D daar versnelling ingebracht. Ik zou liever het begrip

A- locatie willen afschaffen. Geef die erkenning hooguit aan enkele unieke straten in de grote steden en de grote online winkels. Zo zijn er nu nog in een middelgroot stadje A-locaties. Weliswaar in de categorie 2 of 3, maar die A slaat nergens op. Het potentieel aan klanten staat niet in verhouding met echte A locaties. Het drijft alleen maar de huurprijzen op en dan maar klagen over de leegstand. Als verhuurder ben je toch veel beter uit als je continue je pand kunt verhuren en niet bij de eerste de beste economische dip weer met huuropzegging wordt geconfronteerd? Om de V&D panden weer verhuurd te krijgen bleken de vroede vaderen toch wel bereid zich in te zetten dat die lelijke kale plekken in hun stad weer ingevuld gaan worden. In het belang van diezelfde gemeentes zou inzet van de besturen zeer nuttig kunnen zijn bij bemiddeling tussen eigenaars van kleinere panden en bestaande en nieuwe winkeleigenaren.

Hypocriet handelen in plaats van samenwerken.
Ondernemers die hard bezig zijn om vernieuwend met klanten om te gaan en de euvele moed hadden om behalve een kopje koffie ook een glaasje wijn te schenken, kregen de wijnbranche op hun dak. Hoe durfden ze de handel van de slijterijen zo te benadelen? Er moest zelfs een gerechtelijke uitspraak aan te pas komen en zowaar moest de gemeente er ook nog een mening over hebben. Wat een hypocriet gedrag. Een slijterij mag van alles verkopen dat een beetje of nauwelijks tot zijn nering behoort. Daar hoor je nooit iemand over. De slijterij afdeling van de supermarkten en de warenhuizen hebben helemaal geen recht van spreken, want zij verkopen zelf al alles wat los en vast zit. Waarom komt nu niemand op het idee van samenwerking op de proppen. Als een modezaak of een kapper op een geschikt moment een glaasje wijn inschenkt kan die wijn toch door die plaatselijke wijnhandel geleverd worden? Dan kan die wijnhandel toch ook in die betreffende zaak vermeld worden? De klanten die dat glaasje wijn ten deel valt zouden toch ook een kortingsbon of een uitnodiging voor een proefavond van de betrokken slijterij kunnen meekrijgen. De middenstand zou zoveel meer kunnen halen uit samenwerking. Er wordt veel geklaagd door de zelfstandige middenstand dat de grote concerns alles inpikken. Door samen te werken, door op originele manier naar elkaar te verwijzen en gezamenlijke acties te ondernemen wordt het voor de klanten ook veel interessanter. Vergeet niet dat alles wat niet door online winkels verkocht wordt toch elders aangeschaft moet worden. Maak de klant dus blij en claim de gladiolen.

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen