De vakantieperiode is voor elke ondernemer verschillend.

Juli en augustus zijn maanden, waarbij enige regelmaat (als die er al is) meestal zoek is. Als ondernemer in het MKB krijg je te maken met schoolvakanties van je kinderen, werknemers die om beurten op vakantie gaan, bedrijven die gezamenlijk op vakantie gaan, leveranciers zowel als klanten die er afwijkende schema's op nahouden en zo kunnen we nog even doorgaan. Het midden- en kleinbedrijf heeft altijd meer te organiseren. Je improvisatievermogen draait dus op volle toeren. Toch hoop ik dat iedereen, in welke functie dan ook, er even tussenuit kan. De manier waarop kan verschillend zijn, als de accu maar even opgeladen kan worden.Vakantie

Na de vakantie wordt er weer veel van je verwacht.
Hiervan hoef ik helemaal geen beschrijving te geven want uit ervaring weet je al wat je te wachten staat. Wat niet verandert is je bron van inkomsten: Je klanten. De strijd om de klant zal niet verminderen, ook al is de economie uit het dal geklommen. De klant is kritisch geworden, vergelijkt veel meer dan vroeger en de inspanning om een klant te behouden is groter. Dit schrijf ik niet als een doemscenario maar als weergave van de realiteit. Het aardige is dat gelijkertijd steeds meer MKB ondernemers hun vindingrijkheid hebben hervonden. Misschien ook wel aangestoken door die jonge gasten die overal bedrijfjes opzetten. Niet gehinderd door enige schroom stappen ze op alles en iedereen af. Ze hebben weliswaar wat minder te verliezen, maar niet als ze ook nog investeerders vinden die uiteindelijk ook rendement willen zien.

De zon wat minder hoog als het glas maar halfvol blijft.
Liever schrijf ik niet over goede voornemens, want die maak je het hele jaar door al. Veel liever heb ik het over ondernemen met een open vizier. Schakel mensen of zaken in waar je vroeger niet aan gedacht had. Kies de sociale media die bij je onderneming passen en laat de anderen links liggen. Inspireer jezelf en je medewerkers om de klant voorop te stellen. Dat loont per definitie. Ga verbindingen aan met opleidingen, hogescholen of universiteiten om een plan uit te werken wat je alleen niet zou kunnen. Er lopen heel wat studenten rond die maar al te graag een project met je ter hand zouden willen nemen. En kijk ook nog eens kritisch naar je website. Denk je even in de plaats van een klant, bezoek je eigen site en beoordeel of alles wel zo duidelijk is als je bedoeld had. Oh ja, is je website mobiel vriendelijk? Al meer dan 30% van je klanten kijkt naar je site via zijn/haar mobiel en dan moet tekst en beeld wel leesbaar zijn. Kortom, na deze hopelijk inspirerende opsomming, geniet eerst van je vakantie om daarna gemotiveerd weer aan de slag te gaan.

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen