Met tekst kun je scoren maar ook goed fout zitten.

Gesproken of geschreven tekst kan soms heel anders uitwerken dan je denkt. Het is de perceptie van de ontvanger die een rol speelt maar nog meer hoe zorgvuldig je er zelf mee omgaat. Spontaniteit kan verkwikkend werken maar als de ontvanger alleen een degelijk en betrouwbaar antwoord wil, kan de uitwerking negatief zijn. Er zijn drie verschillende manieren om via tekst te communiceren:

  • Face tot face, waarbij je de reacties van wat je zegt gelijk kunt waarnemen.
  • Via een telefonisch contact, waarbij je geen visuele reacties kunt zien.
  • Per brief, e-mail of website. Of je goed zit bemerk je later pas.

Alle drie de communicatievormen vragen voorbereiding.
Daarmee bedoel ik niet een gesprekje bij de koffie automaat, maar een gesprek waar wat van af hangt. Als je als ondernemer een afspraak met een klant hebt om een opdracht of een probleem te bespreken, is enige voorbereiding een must. Gaande het gesprek vertrouwen op je improvisatievermogen is prima, maar een gesprek op die manier en onvoorbereid starten kan funest zijn. De klant moet het gevoel krijgen dat je goed voorbereid bent want dat vindt hij zichzelf meer dan waard. Het gaat erom hoe de tekst je mond verlaat, dus met de juiste intonatie en goed opgebouwd verhaal. Ga je een heel moeilijk gesprek tegemoet? Ga dan eerste even sparren met iemand anders om te testen hoe je voorgenomen tekst uitpakt.tekstaantekeningen

Telefonische contacten hebben een extra moeilijkheidsgraad.
De voorbereidingen zijn niet anders dan bij een face to face gesprek. Doordat je gesprekspartner je niet kan zien helpen jouw gebaren, je mimiek en je houding totaal niet. Je stem en je inhoud (tekst) zullen het moeten doen. Voordeel is dat je aantekeningen voor je kunt hebben of een schema op papier hoe je het gesprek wilt laten verlopen. Anderzijds hoor je van de opponent ook alleen maar zijn/haar stem. Daarom is het goed om af en toe te informeren wat je gesprekpartner van je benadering tot op dat moment vindt. Daarop heb je de mogelijkheid je strategie aan te passen als dat nodig blijkt.

Tekst op papier lijkt de eenvoudigste vorm.
Wordt de inhoud van een brief nog wel zorgvuldig opgebouwd, via e-mail contacten zijn we ineens veel slordiger geworden. Het is een snel medium en vraag en antwoord schieten heen en weer. Maar evenals bij brieven ligt de tekst wel gelijk vast en kan dus eventueel ook tegen je gebruikt worden. Een verdediging van "sorry hoor, het was een tikfoutje" werkt dan niet. Tekst vraagt om zorgvuldigheid en met name in je eigen belang. Het kost niet eens geld alleen wat extra voorbereidingstijd. Als dat leidt tot een beter resultaat is het die investering zeker waard.

 

 

 

 

 

 

Op te lossen met slechts één klik

Bewaren

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen