Heeft een beoordelingspagina zin voor een MKB ondernemer?

Voor hotels, reizen en vakanties is het gebruikelijk om een beoordeling door klanten in de website op te nemen. Soms wordt het resultaat in sterren uitgedrukt en in andere gevallen middels een cijfer. Dit systeem roept minimaal twee vragen op. Hoe belangrijk vindt een potentiƫle klant de beoordeling en ten tweede, hoe betrouwbaar zijn de uitkomsten.

De concurrentie tussen de aanbieders op internet zet de beoordelingen op scherp.
Elke aanbieder van overnachtingen, reizen en vakanties wil zich zo goed mogelijk presenteren en vooral ook onderscheiden. Nu blijkt dat bezoekers aan dergelijke website redelijk waarde hechten aan de beoordelingen ligt misbruik op de loer. Er gaan al geruchten dat goede beoordelingen worden gekocht en dat minder goede worden weggelaten. Dit komt de betrouwbaarheid van de beoordelingen niet ten goede. Als een klant echter niet over persoonlijke referenties kan beschikken, is de beoordeling die op de website wordt aangeboden het enige houvast.

Hoe belangrijk is het voor ondernemers is andere branches om ook beoordelingen te vermelden?beoordeling
Nagenoeg elke nieuwe klant wil wel graag weten wat de ervaringen zijn van andere klanten van de betreffende onderneming. Gezien de ontwikkelingen in de hotel-reis en vakantiebranche lijkt het nu niet het goede moment met zo'n vergelijkingssysteem te beginnen. Bovendien zouden per branche eerst nog de criteria vastgesteld moeten worden waarover men een oordeel mag vellen. Anders wordt het een systeem gebaseerd op appels en peren. Dit alles neemt niet weg dat een MKB ondernemer behoefte heeft om een potentiƫle klant van zijn kundigheid en klantgerichtheid te overtuigen. Referenties zijn dan een stevig stuk gereedschap.

Hoe om te gaan met referenties van klanten?
Referenties zijn waardevol als hulp om klanten te overtuigen met je in zee te gaan. Uiteraard moet je aanbod c.q. je offerte al aantrekkelijk zijn maar tegenwoordig wil een klant altijd uit meerdere aanbiedingen kunnen kiezen. Bij referenties is transparantie een eerlijkheid een voorwaarde. Alleen maar honderd procent enthousiaste klanten wekt argwaan. Iedereen doet wel eens iets fout. Een volgende aanpak draagt bij aan een betrouwbare referentielijst.

  • Vraag na een afronding van een interessante opdracht of de klant zijn bevindingen kort op papier wil zetten.
  • Vraag of de naam van de klant vermeld mag worden en of er bereidheid is een nieuwe klant eventueel telefonisch verder te informeren.
  • Durf ook een referentie van een klant op te nemen waar het even minder goed ging maar waar het probleem naar volle tevredenheid werd opgelost.
  • Hou de lijst actueel. Als een onderneming vertrekt of wanneer er een andere contactpersoon is gekomen, moet de lijst gelijk bijgewerkt worden.
  • Vraag de referenten minimaal een keer per jaar of nieuwe klanten zich gemeld hebben voor nadere informatie en ook of hij/zij nog steeds tevreden is over jou als leverancier.

Zo'n referentielijst is een waardevol document dat niet altijd in zijn geheel aan een nieuwe klant hoeft te worden meegegeven. Je kunt ook zeggen: "kiest u de voor u interessante adressen maar uit, dan ontvangt u van mij de contact gegevens". Tot slot, als je tot zo'n referentiesysteem overgaat bespreek het dan ook met de anderen die met je klanten in contact staan en leg hen uit hoe ermee om te gaan.

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen