Boodschappen doen of winkelen?

In het AD van een week geleden stond een interview met Hans van Tellingen, directeur van winkelonderzoekbureau Strabo. Het handelde over zijn boek "Wat Nou Einde Van Winkels". In dat boek concludeert hij dat de winkelbranche de komende jaren een bloeitijd gaat bleven. In het interview komen hoofdzakelijk grote winkels of winkelketens en internet bedrijven aan de orde.winkelen

De winkelbranche bestaat uit meer dan die grootheden en natuurlijk, als deze als fysieke winkel hun zaak weer op de rit krijgen, profiteert de zelfstandige middenstand daar ook van. Alleen ontslaat het de laatst genoemde niet van hun verantwoordelijkheid om hun winkel attractiever te maken. Je weet wel, de beleving die de klant zo graag ondergaat.

Het draait om groot en klein.

Een stadcentrum of een winkelcentrum wordt pas echt weer toekomstbestendig als groot en klein attractief zijn. Gelukkig zien we steeds meer kleine stenen winkels de leegstand betrekken en over het algemeen zorgen die ook voor een stuk vernieuwing qua assortiment of presentatie.

De winkels die de crisis overleefd hebben laten het voor een deel nog steeds afweten. Het verschil tussen een slager of vishandel en een mode- of boekenwinkel is voor iedereen wel duidelijk. Bij de eerste twee doe je hoofdzakelijk boodschappen en de anderen zijn meer afhankelijk van klanten die winkelen. Die dus niet met een boodschappenlijstje op pad gaan.

Winkelen moet beleving worden.

Om de klanten ook naar de stenen winkels te laten komen is samenwerking de beste oplossing:

  • De het gemeentebestuur en de eigenaren van winkelcentra zullen zich moeten inspannen om de juiste voorwaarden te scheppen. Geen overdreven regeltjes, nieuwe ideeën omarmen en aandringen op betaalbare huren.
  • De zelfstandige middenstand zal niet moeten schromen om samen te werken. Niet alleen als een winkeliersvereniging maar ook onderling. De klanten naar elkaar durven verwijzen. Is een pand te groot, betrek het dan met z'n tweeën.
  • Afscheid nemen van de traditionele winkelinrichting. Durven werken met boeiende presentaties, thema accenten, intelligente verlichting, een "wow-effect"creëren.
  • Goed samenwerken met de horeca. Winkelen of zo je wilt funshoppen is een mix van aantrekkelijk winkels, terrassen en originele horeca.
  • Eigenaren van winkelpanden moeten wat afstand nemen van de gedachte dat hun pand per definitie op een A locatie staat. Aan leegstand heeft niemand wat en redelijke huurprijzen of flexibele huuroplossingen kunnen een grote bijdrage leveren aan het herstel van winkelcentra.

Het zou fijn zijn als Hans van Tellingen gelijk gaat krijgen met zijn optimistische stelling dat de winkelbranche de komende jaren een bloeitijd gaat beleven.

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen