Je klanten zijn een bron van informatie en inspiratie.

Druk, druk, druk. Hoe vaak horen wij dat niet? Word je geleefd of is het een gewoonte uitspraak of moet je succes verwoorden? Het woord druk hoeft niet altijd in positieve zin te worden gebruikt. Als je het werkelijk zo druk hebt dat je aan de belangrijkste zaken niet toekomt is het tijd eens achter je oren te krabben. Wellicht moet je wat meer delegeren, efficiƫnter werken of toch maar iemand extra in dienst nemen, al is het maar tijdelijk. Door die drukte kunnen er ook belangrijke zaken zijn die eigenlijk meer aandacht verdienen en op termijn kan je dat omzet kosten.

Hoe vaak drink je nog wel eens een kopje koffie met je belangrijkste klanten?

Ik ben ervan overtuigd dat je dat wel zou willen, maar oh die tijd. Als alternatief wordt er al snel gegrepen naar een e-mail, een berichtje op Facebook en in het gunstigste geval een telefoontje. Allemaal oppervlakkige contacten waardoor je misschien ik weet niet wat voor belangrijke informatie aan je neus voorbij gaat.

Minimaal een maal per week met een belangrijke klant een kopje koffie drinken.kopjekoffie

Hem of haar gewoon uitnodigen omdat je het zo plezierig vindt om elkaar weer eens persoonlijk te ontmoeten. Omdat je wilt laten blijken dat je werkelijk interesse in je klant hebt. Een beetje empathie kan immers ook geen kwaad? En wat kan zo'n wekelijks kopje koffie je opleveren?

  • Waardering van je klanten, zelfs al zou een enkeling het afwijzen.
  • Face to face kunnen eventuele problemen gemakkelijker worden opgelost.
  • Je klanten zullen positief verrast zijn mits ze het gevoel krijgen dat je werkelijk wat om ze geeft.
  • Je krijgt informatie over hoe de klant op dit moment de zakelijke relatie ervaart.
  • De kans dat je ook meer meekrijgt over toekomstige plannen of van mogelijke opdrachten die zijn relaties willen uitzetten.
  • Mits je onderneming er tijdens het bezoek gelikt uitziet laat het een extra visitekaartje achter.

Wat moet je ervoor investeren?

Op jaarbasis is dat heel overzichtelijk. Stel dat je veertig weken van het jaar zo'n koffie uurtje tussen je "druk, druk, druk" inlast dan hebben we het over 40x4 kopjes koffie, 40 keer een schaaltje met kwaliteitskoekjes en vooruit, 40x je uurtarief. Een advertentie of internet campagne kost vast veel meer en dan nog heb je geen persoonlijk contact met je belangrijkste klanten. Tip: blokkeer elke week een uur in je agenda voor zo'n persoonlijk klantencontact.

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen