Zit klantgerichtheid wel tussen je oren?

Als je wel eens in Amerika bent geweest zul je waarschijnlijk ervaren hebben hoe nadrukkelijk je als klant behandeld wordt. Deoren vriendelijkheid en de beleefdheid komt overduidelijk op je af. Aanvankelijk denk je "waren ze in Nederland ook maar zo attent". Die gedachte maakt echter al snel plaats voor de conclusie dat al dat uiterlijk vertoon weinig spontaniteit en oprechtheid in zich heeft. In de meeste gevallen is dit zogenaamde verkoopgedrag aangeleerd en verplichte kost voor wie zijn/haar baan niet wil verliezen.

Als ondernemer heb je klantgerichtheid in je genen.
De meeste ondernemers zijn voor hun succes en inkomen afhankelijk van klanten. Als je als beroep voor ondernemer gekozen hebt dan zouden klanten per definitie voorop moeten staan. Nu is er een verschil tussen dit weten en dit aanvoelen. Dat je klanten plichtmatig benadert of omdat klantgerichtheid tussen je oren zit. Het verschil uit zich vaak via details, die overigens reuze belangrijk zijn. Vandaar als opfrisser een aantal voorbeelden.

  • De klant begroeten als plichtmatigheid of als gemeend welkom met goed oogcontact.
  • De klant die moeilijk ter been is laten staan of even een stoel aanbieden.
  • Vertraging bij een afspraak hebben en bij aankomst sorry zeggen of even telefonisch melden dat je iets later komt, inclusief reden en excuus.
  • Met een net niet verveeld gezicht een klacht aanhoren of laten blijken dat je hoe dan ook het probleem wilt oplossen.
  • Afwachten tot de klant met moeite verteld heeft wat zijn wens is of aanbieden om er samen over te praten.
  • Na afronding van een opdracht alleen de rekening sturen of ook even vragen of de opdracht geheel naar verwachting is uitgevoerd.
  • Onverzorgd de klant tegemoet treden of correct gekleed in de lijn van de branche de klant ontvangen.
  • Bestelde producten door de eerste de beste chauffeur met een vieze wagen laten afleveren of met een schone wagen komen voorrijden met een verzorgd geklede persoon.
  • De concurrent afkraken of je kwaliteiten toelichten en bewijzen.
  • Tegen beter weten in een fout ontkennen of gewoon toegeven dat je fout zat en deze uiteraard zal herstellen.

Een vertrouwd gevoel oproepen kan het effect van je argumenten verdubbelen.
De bovenstaande tien voorbeelden hoe je klantgericht kunt handelen hebben een ding gemeen. Ze dragen bij aan een langere relatie met de klant en gratis mond tot mond reclame. Dat potentiële klanten zich eerst informeren op internet is inmiddels wel duidelijk. Komt het uiteindelijk tot een communicatie verder dan je eigen website dan zal een eerlijke klantgerichtheid de doorslag kunnen geven. Het winnen van vertrouwen zal in de verkoopcyclus altijd bovenaan blijven staan. En om nog even terug te komen op je eigen website, ook die wordt door de klant op een weegschaal gelegd. Is de snelheid, duidelijkheid, lay-out of tekst niet op orde, net als bij de TV zapt men gewoon naar de volgende.

schrijverzoeken

 

 

 

 

 

 

 

 

Snel op te lossen met slechts één klik

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen