Hallo MKB,

Mag ik het even hebben over je website of misschien wel over het ontbreken daarvan?MKB

Is je antwoord positief dan ben je dus nog op mijn blog en dat stel ik op prijs. Ik wil je namelijk graag van dienst zijn met nuttige wenken over websites en je attent maken op misverstanden over het gebruik van internet. Als eerste schokkend nieuws.

In Nederland zijn meer dan 700.000 bedrijven of ondernemingen niet online

Die missen dus allemaal de kans om via een website informatie te delen, potentiële klanten te benaderen en publiciteit te genereren. Hiervan beschikken 15.000 ondernemers wel over een domeinnaam maar doen er (nog) niets mee. Eenpersoons ondernemingen spannen de kroon als het om afwezigheid op internet gaat. Daarnaast hebben een kleine 150.000 ondernemingen met tussen de 2 en 9 werknemers nog geen website. Dramatische cijfers in een land dat bekend staat als een van de meest digitaal ingestelde landen in Europa. Hoor je ook tot de groep ondernemers zonder website? Ga dan snel aan de slag. Je potentiële en bestaande klanten verwachten jou ook op het internet te vinden.

Je heb wel een website online maar ben je er tevreden over?

Zo nee, waarom doe je er dan niets aan? Zo ja, is die tevredenheid dan gebaseerd op de grote respons of het grote verkoopresultaat? Of ben je alleen maar zelf tevreden maar weet je niet wat de bezoeker ervan vindt? In het laatste geval zijn hier wat punten om over na te denken.

  • Heb je aan mensen in je omgeving wel eens gevraagd hoe zij je website beoordelen?
  • Hoe is je ranking bij Google?
  • Heb je een goede title tag en discription tag (korte inhoud beschrijving)? Je hebt toch niet de kop "welkom op mijn nieuwe website" in gebruik?
  • Opent je website zich binnen 3 seconden. Zo niet dan zit de bezoeker al bij de volgende site.
  • Is je tekst gericht op je klanten of meer op wat jezelf interessant vindt?
  • Heb je voldoende tekst met een natuurlijke verwerking van de zoekwoorden?
  • Wordt de bezoeker tot een actie geleid (call to action) om bijvoorbeeld een offerte te vragen, wat te bestellen, contact op te nemen enz.?
  • Is je website mobiel vriendelijk? 35% Van de internetters gebruikt een smartphone!

Er zijn natuurlijk nog veel meer checkpunten te noemen maar bovenstaande onderwerpen zijn wel heel relevant.

Nuttige hulp bij het beoordelen van je eigen website en nog gratis ook

Er is een gratis te downloaden e-book "Hoe effectief is mijn website?" beschikbaar waarmee je door de ogen van de bezoeker je eigen website kan beoordelen. Een ideaal hulpmiddel voor ondernemers die nog een website moeten ontwikkelen en ook als je al een site online hebt. Als je hier op gratis e-book klikt komt je direct op de pagina waar je dit gratis kunt downloaden.

Tekstschrijver gezocht? Klik hier voor de oplossingHoe effectief is mijn website

Januari 2017 en je goede voornemens

Ook al is voor veel ondernemers de heftigste crisis van na de oorlog inmiddels verleden tijd, met het grootste gemak dienen andere problemen zich aan. De klant, ongeacht de branche, heeft duidelijk een verandering ondergaan. Aan ondernemers worden deels nieuwe en deels scherpere eisen gesteld. Om daar goed mee om te gaan is creativiteit, flexibiliteit en klantgericht denken en handelen het beste gereedschap. checklist 2017
De meeste ondernemers zijn zich bewust dat veranderingen in hun markt aandacht vragen. Dat besef komt in het begin van het jaar meestal tot uiting in goede voornemens. Dat rechtvaardigt de vraag wat er van die voornemens nog over is nu januari al voor de helft voorbij is. Wellicht helpt het als je kunt beschikken over de hieronder vermelde checklist. De verschillende punten kunnen dienen om af te vinken omdat er al aan gewerkt wordt. Andere punten kunnen dan dienen als alternatief voor het zoekgeraakte goede voornemens briefje.

Checklist januari 2017

  • Vertrouwen kweken is de beste manier om klanten te houden en te werven. Het aardige hiervan is dat je het zelf helemaal in de hand hebt.
  • De eerste indruk kan het vertrouwen een deuk geven of juist versterken. Misschien een idee om de entree, de balie, de telefoonbehandeling, de vriendelijkheid en de kleding weer eens te checken.
  • Klachten kan iedereen wel eens krijgen. De afhandeling is bepalend. Is de juiste persoon erbij betrokken, wordt de klacht snel opgelost of worden er anders duidelijke afspraken gemaakt? En worden die afspraken ook echt nagekomen?
  • Een afspraak of een toezegging is voor de beleving van de klant niets meer en niets minder dan een commitment. Het niet correct nakomen daarvan is gelijk een aanslag op het vertrouwen.
  • De vraag die je krijgt bij het overhandigen van een visitekaartje is meestal: "jullie hebben toch ook wel een website?" Heb je die (nog) niet dan is dat al pijnlijk. Heb je die wel dan moet het ook echt je visitekaartje zijn. Ook als de klant zijn/haar met een smartphone je site bezoekt.
  • Gaan je rekeningen op tijd de deur c.q. de computer uit en had je vooraf duidelijke betalingsafspraken gemaakt? En hoe is het gesteld met je debiteuren beheer?
  • Het begrip "beleving" is weer terug. De uitvoering laat nogal eens te wensen over. De klant wil beleving en dat geldt in elke branche en niet alleen in de horeca.
  • Is jouw onderneming al "groen"? Laat jij je klanten al duidelijk weten dat je milieubewust onderneemt. Denk aan verlichting, verwarming, zonne-energie, verpakking, recycling, elektrische bestelauto enz.
  • Is je (SEO) website nog wel leesbaar voor de klant? Klik hier voor het gratis
    e-book "Hoe effectief is mijn website?"
  • Knopen doorhakken voorkomt stress. Laat probleemdossiers niet lang liggen maar los ze op, zelfs als het je wat geld kost. Het bespaart je veel tijd en ergernis en in die tijd kun je de geleden schade weer terugverdienen.

Hopelijk draagt deze checklist bij aan een voor jou succesvol ondernemersjaar.

De klant wil beleving ervaren. Voldoe dus aan die wens.

 Als er geschreven wordt over koopcentra, winkels, warenhuizen en showrooms komt het woord "beleving" regelmatig de kop op steken. En terecht. Alleen wordt dit woord en daarmee het begrip beleving verschillend uitgelegd. Dat de klant voorop moet staan is inmiddels tot velen doorgedrongen. De wijze waarop de klant moet worden verleid wordt verschillend over gedacht. Vandaar het onderwerp beleving weer eens de terecht aandacht gegeven.

1. De winkelleegstand.
De Nederlandse winkelbranche zit in de knel. Zowel standcentra als winkelcentra staan onder druk om klanten te werven, waarbij internet als de grote bedreiging wordt aangewezen. Natuurlijk heeft internet een grote invloed op het koopgedrag, maar een aantal middenstanders heeft toch bewezen dat met de combinatie van de stenen winkel en internet best succes te behalen is.

De leegstand is een veel grotere zorg. Gezien het aantal inwoners in Nederland is het aanbod van winkels veel te groot. Zo zegt McKinsey dat bij ongewijzigd beleid 20 tot 35 procent van de huidige winkelruimte overbodig zou kunnen worden. Dat is triest voor wie het aangaat. Geen vierkante meter winkelruimte er meer bij dus. Helaas laat de overheid zich hier te weinig over horen laat staan dat er daadkrachtig optreden waarneembaar is. Kijk maar eens naar het wel of niet bouwen van een outlet centrum in Zoetermeer.

Voor alle middenstanders die wensen te overleven is er maar een oplossing. Samenwerken met zowel de overheid als de vastgoedeigenaren en gezamenlijk een strategie per gebied uitwerken. Gelijktijdig is er de uitdaging om niet stil te zitten. Echt, de klant wil beleving via originele en verrassende winkels. Zeer klantgericht handelen en een explosieve vernieuwing te tonen. En wat de lokale overheid betreft: Gooi nu eens een aantal belemmerende regels overboord. Of willen jullie geen bloeiend stadhart of florerende middenstand en horeca?

2. Beleving is geen eenheidsworst.
Het AD publiceerde gegevens over bedrijven, hun omzet, hun stijging of daling t.o.v. vorig jaar en het aantal werknemers. In een commentaar kwam ook hier het woord beleving weer voorbij. Zo werd bij het onderwerp warenhuizen V&D en Blokker als "afschrikwekkend" voorbeeld genoemd. Door retail deskundigen werd Action vermeld als de grote graaiwinkel met een sterke groei, ondanks de ziekenhuisverlichting en de witte tegels. Tegelijk werd vermeld dat hier van beleving geen sprake is.

Beleving is een gevoel dat een specifieke klantengroep ondergaat. En Action, hoe je er ook over denkt, biedt ook beleving. Alleen geen chique en kunstzinnige beleving. De verrassing zit 'm in het snel wisselende aanbod, de lage prijzen, het onbewust graaien en bij de kassa merken dat je geld overhoudt.

De kleinere middenstand moet beleving uiteraard op een heel andere wijze brengen, want ook zij moet zich onderscheiden via originaliteit en persoonlijke aandacht..

3. Beleving als belangrijk onderdeel van het succes.Beleving
Je zou het succes in de polder kunnen noemen. Moeder en dochter Verschoor zien kans om met een geheel zelfbedachte formule inmiddels 5 winkels te runnen. Woonaccessoires, dames- en kinderkleding. Originele presentaties, steeds weer nieuw items in het assortiment en een gedegen verkoopteam in alle winkels. De jongste is 35 jaar, service en aandacht op professionele wijze. Dus geen "hallo!" zeggen tegen een klant van in de vijftig. Winkelcentra in kleinere plaatsen hebben het niet gemakkelijk maar hier wordt bewezen dat succes wel degelijk mogelijk is. Bergambacht en Schoonhoven zijn toch geen wereldsteden en toch is het vindingrijke middenstanders gelukt om hun kansen te pakken. Denk alleen al eens aan de originele namen van de zaken: Blikopener, Blik en bloos, Blikkies, Bliksems en sinds kort ook Ingeblikt.

Voor vindingrijke en out of the box denkende middenstanders is er wel degelijk toekomst. Overheden, koester ze!

Een nieuwsbrief is een persoonsgebonden bericht.

De keuze uit communicatievormen is steeds groter geworden. Door de vele digitale contactmogelijkheden zou de relatie tussen klant en ondernemer nu zo ongeveer zijn hoogtepunt bereikt moeten hebben. De praktijk is zoals zo vaak weerbarstig. Een ondernemer mag dan wel de middelen hebben, het wil nog niet zeggen dat ze met succes worden ingezet. Veel communicatie gaat uit van het belang of de kwaliteiten van de afzender. De communicatie zou meer effect sorteren als de klant meer centraal wordt gesteld. Plaats je eens in de belevingswereld van de klant. Op welke wijze zou die het liefst benaderd willen worden? Misschien zit de klant helemaal niet op jouw contact te wachten, terwijl je toch (voor de klant) interessante informatie wilt delen.

Welke communicatievorm is het meest klantvriendelijk?

We hebben het hier over klanten en niet over potentiële klanten waar nog geen contact mee is geweest. Van klanten heb je gegevens maar als dat bijvoorbeeld alleen een factuuradres is kom je niet veel verder. Je wilt contact met de beslisser en/of de beïnvloeder. Die wil op zijn beurt niet met promotiemails bestookt worden. Een dergelijke benadering pakt over het algemeen negatief uit. Natuurlijk zijn er ook nog Twitter en Facbook, maar daar kun je geen op de persoongerichte boodschappen kwijt. Dan bestaat er nog steeds de mogelijkheid van Direct Mail. Wil je dit middel gebruiken dan zijn er volop persoonsgerichte acties mogelijk. Je moet echter over de juiste adressen beschikken, inclusief de naam van de persoon die je via deze weg persoonlijk wilt benaderen. Heb je die niet verzameld dan zit er niets anders op dan ze te kopen en daar aan hangt een prijskaartje. Voordeel is wel dat er bij het gebruik van DM mogelijkheden zijn om de respons te meten bijvoorbeeld via een antwoordkaartje, een speciaal e-mail adres en registratie van telefoontjes.

Een nieuwsbrief kan de oplossing brengen.news 634805 640

Aan elke promotie of informatie actie gaat een goede voorbereiding vooraf. Je wilt een paar keer per jaar, bijvoorbeeld elk kwartaal, je klanten een voor hen interessant bericht sturen. Een goed opgestelde en aantrekkelijk opgemaakte nieuwsbrief is daarvoor een goed middel dat nog te weinig gebruikt wordt. Zoals bij elke vorm van communicatie is een goede voorbereiding een must:

  • Begin zo vroeg mogelijk de potentiële personen aan te bieden dat je het zou waarderen als je hem/haar op de lijst mag zetten om slechts een paar keer per jaar de laatste ontwikkelingen door te geven. Ontwikkelingen die dus in het belang van je klant zijn. Dat wordt dan een zeer waardevolle lijst.
  • Hou deze lijst bij en vergeet niet mutaties door te voeren.
  • Van relaties en klanten die je het niet persoonlijk hebt kunnen vragen is het zaak het juiste e-mail adres erbij te zoeken, dus niet een algemeen e-mail adres. Let ook op de juiste tenaamstelling. Zorgvuldiger is het om dan eerst even toestemming van de betreffende persoon te vragen. De kans dat je nieuwsbrief dan ook gelezen wordt is vele malen groter.
  • Kies een bedrijf dat een systeem beschikbaar stelt dat een programma biedt (online) waarmee je je nieuwsbrieven kunt versturen. Daarmee voorkom je ook dat je berichten als spam verzonden worden.
  • Maak of laat een vriendelijke lay-out maken zodat de nieuwsbrief al op het eerste gezicht uitnodigt om het te lezen. Niet meer dan een A4. Je kunt in die nieuwsbrief dan wel enkele links aanmaken als de boodschap meer ruimte vraagt.
  • Zorg voor een goede en pakkende tekst. Dit kun je natuurlijk ook aan een tekstschrijver uitbesteden.
  • Durf ook te vragen of je nieuwsbrief op prijs wordt gesteld. Zowel positieve als kritische reacties zijn van belang

De kosten van een nieuwsbrief zijn beduidend lager dan DM per post en een nieuwsbrief sorteert meer effect dan "losse flodders" via de sociale media. Overigens is dat geen reden om sociale media niet te gebruiken voor een benadering in de breedte.

Bewaren